Пам'ятки учням





Пам'ятка для складання характеристики конференції:
1)               Час проведення конференції;
2)               Учасники конференції;
3)               Обговорювані питання;
4)               Підсумки конференції.


Пам'ятка для складання характеристики політичної організації:
1)                Причини створення організації;
2)                Дата створення організації;
3)                Учасники організації;
4)                Діяльність організації;
5)                Підсумки діяльності організації і так далі 


Пам'ятка по складанню характеристики держави:
1.                Інтереси якого класу захищала?
2.                Як передавалася влада/престол?
3.                Кому належала центральна влада?
4.                Кому належала влада на місцях?
5.                Який був склад і оснащення війська?
6.                Хто вершив суд? Яким був основний закон?


Пам’ятка для складання конспекту
Конспектування - стислий письмовий виклад основного змісту
тексту з виокремленням його найважливіших положень.
1.                Запишіть автора твору , його назву та вихідні дані.
2.                Перед тим як розпочати конспектування, необхідно ознайомитися з текстом у цілому.
3.                Визначте у тексті логічно завершені частини і в кожній з них знай-діть основну думку , дайте їм назву. На підставі цього складіть план.
4.                Підготуйтеся до виконання завдання : поділіть листок у зошиті на дві нерівні частини для запису плану (зліва ) і конспекту (справа ).
5.                Складіть конспект змісту кожної логічно завершеної частини тексту Відповідно до плану , дотримуючись таких умов.
5.1.         Основний зміст тексту викладається стисло.
5.2.         Провідні думки , аргументи , висновки вкажіть докладно.
5.3.         Назви глав, розділів , параграфів наукової праці обов’язково вказуються точно.
5.4           У конспекті використовуються цитати. Дотримуйтеся правил цитування: необхідну цитату беріть у лапки, у дужках зазначайте джерело і сторінку.
5.5           Намагайтесь робити записи своїми словами, оскільки це сприяє Кращому розумінню тексту.
5.6           Основні положення конспекту вказуються навпроти відповідних пунктів плану.
6.                Працюючи над конспектом, використовуйте систему підкреслень , вирізняйте найбільш важливе великими літерами, використовуйте умовні позначки і позначення. Вони допоможуть вам під час відповіді за конспектом.
7.                У лівій частині конспекту, крім плану, можна також робити записи незнайомих імен і термінів, які потребують пояснення,
8.                Перевірте виконану роботу. У разі необхідності виправте або здій - сніть уточнення пунктів плану і змісту конспекту.
9.                У випадку, якщо необхідно скласти конспект на підставі декількох джерел, спочатку визначають, який твір буде основним. Для цього прочитайте джерела і визначте, якою мірою в них розкрито проблему. Потім розділіть сторінку зошита на дві частини: у лівій частині зробіть конспект основного твору, у правій - запишіть доповнення до нього за ін. джерелами.



Правила проведення дискусії
1.                Необхідно критикувати ідеї, а не опонентів.
2.                Мета дискусії полягає не в тім , щоб дійти згоди.
3.                Усі учасники дискусії повинні бути залучені до обговорення питань.
4.                Кожний учасник дискусії повинен мати рівні право і можливість висловити свою думку.
5.                Виступи повинні відбуватися організовано за дозволом ведучого.
6.                Будь - яка точка зору підлягає обговоренню і не може відкидатися без нього.
7.                Упродовж дискусії її учасники під впливом фактів і аргументів мо­жуть змінювати свою позицію.
8.                Під час дискусії необхідно підбивати проміжні й остаточні підсумки.

Робота за параграфом підручника.
1.   Зверніть увагу на назву параграфа. Прочитайте увесь параграф, для того щоб скласти загальне уявлення про його зміст. Знову поверніть­ся до теми параграфа і з ясуйте, якою мірою ви зрозуміли її.
2.   Визначте за відповідними словниками значення слів і термінів, які вам незрозумілі.
3.   Зверніть особливу увагу на своє розуміння позначених у підручнику іншим шрифтом понять, тверджень, ідей, висновків тощо.
4.   Спробуйте пов’язати матеріал параграфа та інформацію,яку ви отри­мали на уроці або записали в зошиті
5.   3’ясуйте ,яким є ваше розуміння наведених понять. Вам необхідно вміти давати визначення понять, розкривати їх особливості та взаємозв’язки з іншими поняттями.
6.   Інколи для того щоб полегшити підготовку домашнього завдання, доцільно усно або письмово скласти його план.
7.   Якщо в тексті є посилання на зміст вивчених раніше параграфів, передивіться їх.
8.   За наявності тих питань і проблем, що вас зацікавили або з наведе­ним тлумаченням яких ви не погоджуєтеся, зверніться до додаткової літератури.
9.   Опрацьовуючи зміст параграфа, не забувайте про те , що він є лише матеріалом для формування ваших світоглядних уявлень. Тому ви повинні знати теоретичний матеріал, зберігаючи при цьому право са­мостійно робити висновки особисто для себе.
10.  Для того, щоб зрозуміти, чи добре ви засвоїли матеріал, спробуйте переказати його, не користуючись підручником. Можна переказувати параграф, спершу спираючись на план, а потім без нього.
11.   У випадку виникнення ускладнень поверніться до тексту і ще раз перечитайте незрозумілі фрагменти або параграф у цілому. Кращому розумінню тексту сприятиме те, що ви спробуєте самостійно поста­вити якомога більше запитань до тих фрагментів, яких ви не зрозу­міли.
12.   Підготуйте відповіді на запитання і завдання, вміщені після парагра­фа та виконайте завдання, запропоновані учителем.


Пам’ятка для написання реферату
Реферат - доповідь на певну тему, заснована на огляді відповідних  джерел.
Реферат містить:
-                    аналіз теоретичного змісту питання;
-                    самостійний аналіз фактів, подій, процесів, явищ, що відповідають теоретичній частині реферату;
-                    узагальнення і висновки відповідно до змісту реферату.
1.               Уважно розберіться, на яку тему слід готувати реферат, і відповідно до цього визначте мету його написання.
2.               Подумайте, які питання і в якій послідовності вам необхідно висвітли­ти під час роботи над рефератом . Це допоможе вам скласти план реферату.
3.               Визначте обсяг необхідної літератури за темою реферату і опрацюйте параграф.
3.1.      Читаючи відібрані статті й книжки, звертайте увагу на посилання авторів до джерел, оскільки вони можуть бути корисними вам у подальшій роботі над темою.
3.2.      Занотовуйте необхідне на окремих картках, зручних для подаль­шого опрацювання і систематизації матеріалу.
3.3.      Виписки, які ви робите, опрацьовуючи необхідну літературу, кла­сифікуйте відповідно до плану реферату.
4.               Реферат пишеться за таким планом.
4.1.      У вступі ви пояснюєте актуальність і важливість обраної теми. Акцентуєте увагу на тому, що і як будете описувати.
4.2.      В основній частині розкривається зміст реферату.
4.3.      У закінченні формулюються основні підсумки та висновки, до яких ви дійшли.
4.4.      Наприкінці реферату подається список літератури, яку ви вико­ристовували.
Оформлення реферату повинно відповідати загальноприйнятим нор­мам посилань на джерела і вимогам бібліографії.


Робота над повідомленням
1.               Прочитайте в підручнику параграф, до якого ви складаєте повідомлення.
2.               Складіть орієнтовний план свого повідомлення.
3.               Визначте літературу, за якою ви будете його готувати.
4.               Опрацюйте літературу, за необхідністю внесіть уточнення до плану. Зверніть увагу на логіку свого викладу.
5.               За планом запишіть зміст повідомлення або складіть його тези.
6.               Подумайте над тим, який ілюстративний матеріал доцільно використовувати.
Під час виступу з повідомленням не забувайте про виразність і правильність своєї мови.


                 Рекомендації учаснику дискусії
Дискусія - обговорення будь - якого суперечливого питання, проблеми, у процесі якого стикаються різні, як правило протилежні, точки зору.
1.    Перш ніж виступати, чітко визначте, якою є ваша позиція. Переконайтеся, що ви адекватно розумієте сутність проблеми.
2.    Уважно вислухайте опонента і лише після цього висловлюйте свою точку зору.
3.    Пам ятайте, що найкращим способом доказу або спростування є досконала логіка, беззаперечні факти та аргументи.
4.    Сперечайтеся чесно і відверто, намагаючись спростувати, а не викривити висловлювання своїх опонентів.
5.    Доводячи або спростовуючи думку, необхідно висловлюватися чітко , ясно, зрозуміло, своїми словами.
6.    Якщо під час дискусії було доведено хибність вашої позиції, майте мужність визнати це.
7 Ніколи не використовуйте образливих висловлювань стосовно опонента або його позиції.
8.    Завершуючи свій виступ, необхідно підвести підсумки і сформулювати висновки.


 Порівняння різних точок зору на певні питання чи проблеми
1.    Визначте зміст кожної позиції.
2.    Спробуйте з ясувати, на що спирався кожний автор, обґрунтовуючи свою точку зору.
3.    Проаналізуйте наведені аргументи, логіку наведених доказів і об єктив-ність висновків за обома позиціями.
4.    Зробіть свій вибір на користь однієї з точок зору або сформулюйте власну, альтернативну позицію. Обгрунтуйте свій вибір.




            Підготовка до семінару

Семінар - вид навчальних занять, побудованих на самостійному

вивченню учнями за завданням викладача окремих питань, проблем, тем,

підготовкою повідомлень і доповідей з наступним їх спільним обговорен­ням.

1.               Ознайомтеся з темою семінару , питаннями і проблемами, запропонованими для обговорення на ньому.

2.               Прочитайте відповідний теоретичний матеріал у підручнику.

3.               Опрацюйте запропоновану додаткову літературу . Доцільно законспек­тувати ті фрагменти , які стосуються проблем семінару.

4.               Особливо зверніть увагу на наявність різних точок зору стосовно проб­лем, запропонованих для обговорення. Проаналізуйте їхній зміст і аргументацію.

5.               Визначте, якою є ваша особиста точка зору стосовно проблем семіна­ру. Поміркуйте над рівнем її обґрунтованості.

6.               Якщо ви не готуєте повідомлення до семінару, варто продумати запи­тання , які ви бажаєте задати доповідачам, або можливі доповнення. 
7.               Підготуйте відповіді на пізнавальні задачі, винесені до обговорення. Можна скласти власні задачі й запропонувати їх вирішити учасникам семінару.





Складання тез

Тези - коротко сформульовані основні положення статті, лекції, пові­домлення, доповіді. Це короткий письмовий виклад основних думок джерела без пояснень, ілюстрацій та посилань. У тезах переважають за­гальні положення.

1.               У важно прочитайте текст, на підставі якого необхідно скласти тези.

2.               З’ясуйте значення слів і термінів, що вам не зрозумілі.

3.               Розпочинайте складати тези лише тоді, коли ви         з'ясували зміст тек­сту в цілому і його головну думку.

4.               Визначте у тексті основні положення , що є ланками логічного ланцюжка, за допомогою якого автор послідовно розкриває свою думку.

5.   Сформулюйте їх своїми словами ( це сприяє кращому розумінню тек­сту ) і запишіть.

Немає коментарів:

Дописати коментар